LC

Tai Chi Academie
Wu, Fen-Shu
06 4531 8082
contact@taichiacademie.nl

De kosten van ziekte
RSI, oververmoeidheid, overspannenheid en burn-out zijn steeds meer gemeenplaats op de werkplek. Ziekteverzuim en/ of verminderde produktiviteit zijn het gevolg. Een zieke werknemer kost anderhalf tot twee-en-een-half keer zoveel als zijn bruto-loonkosten. Dat bedrag bestaat uit omzetverlies en vervanging of extra werk door collega's.

Stress en gezondheid
Medische specialisten zijn het erover eens dat stress de oorzaak is van de meeste - zo niet alle - ziekteverschijnselen. Bij stress komt het stress-hormoon adrenaline in de bloedstroom waardoor het lichaam in een "vecht - of vlucht" staat komt te verkeren. Normale lichaamsfuncties zoals spijsvertering, het immuunsysteem, herstel prikkels worden dan "tijdelijk uitgesteld" ten dienste van deze vecht of vlucht situatie. Normaliter (van nature) komt er na een "vecht of vlucht" situatie een periode van rust en herstel. Echter tegenwoordig wordt stress steeds meer een chronisch verschijnsel met alle gevolgen van dien.

Tai Chi en de medische wetenschap
Tai Chi geeft mentale en lichamelijke ontspanning en bevordert de gezondheid, zoals onderzoeken reeds duidelijk hebben aangetoond. De langzame en vloeiende bewegingen die door iedereen gedaan kunnen worden zorgen voor:
- het verminderen van stress;
- het voorkomen (of verminderen) van RSI;
- het voorkomen (of verminderen) van burn-out;
- het verbeteren van het concentratievermogen;
- het verbeteren van het immuunsysteem;
- het verlagen van de bloeddruk;
- het versterken van het hart;

TaiChi@Work
De nieuwe, compacte "TaiChi@Work" voegt de essentie van de traditionele vormen samen tot een compacte oefening van ongeveer zes minuten met gebruik van slechts dertien basisbewegingen. Hierdoor is deze vorm zeer geschikt voor de moderne mens; het is snel, effectief, simpel en gezond. In het Verre Oosten (vooral in Japan en Taiwan) maakt "TaiChi@Work"een revolutionaire opmars in de professionele wereld. Wu Fen-Shu is de eerste en enige Europese instructrice die is gecertificeerd in "TaiChi@Work".

De langzame maar soepele en vloeiende bewegingen bij tai chi kunnen door iedereen gedaan worden, wat het geschikt maakt voor alle leeftijden. Tijdens het beoefenen van tai chi neemt je lichaam een ontspannen houding aan, waardoor stress wordt verminderd. Het is zeer effectief bij rsi-klachten en een burn-out. Daarnaast wordt de longcapaciteit vergroot door de natuurlijke en diepe ademhaling.

Tai chi is niet alleen een sport, maar kan ook heel succesvol in het dagelijkse leven worden toegepast. Neem bijvoorbeeld een werkomgeving waarbij mensen vaak en lang achter de computer werken. Je lichaam neemt haast vanzelf een voorovergebogen houding aan omdat je geconcentreerd bent op het beeldscherm, waarbij de schouders omhooggetrokken worden en de armen gespannen zijn. Dit creƫert volgens de traditioneel Chinese leer te veel 'vuur' in het lichaam en dan hoofdzakelijk in het hoofd. Om dit te compenseren zou 'water' moeten stromen zodat het lichaam weer in balans komt. Bij stress komt er een overvloed aan het hormoon cortison in het lichaam wat onder andere het immuunsysteem aantast, rsi veroorzaakt of zelfs een burn-out omdat het lichaam niet meer kan ontspannen.

De juiste houding achter de computer is dat je rechtop zit met ontspannen heupen, de schouders omlaag, de ellebogen naar beneden en de polsen zijn los. Alle bewegingen komen vanuit je centrum en je hebt een rustige natuurlijke ademhaling.

Het principe van tai chi is om de botten in het lichaam in een lijn met de zwaartekracht te krijgen; de 'aard'krachten staan in een lijn met de 'hemel'krachten. Bij tai chi maak je langzame, vloeiende bewegingen en dit maakt de gewrichten soepel.

 

Het is nu mogelijk om deze compacte vorm in uw bedrijf te introduceren. Neem voor meer informatie contact op met Tai Chi Academie, Wu Fen-Shu.